Utečenec na slovenskej hranici? Aké sú zákonné pravidlá azylu?

Najväčšia humanitárna kríza posledných mesiacov v médiách často obsahuje zásadné nepresnosti. Všeobecne atraktívnou je téma pomoci utečencom, prezentovanie odsudzujúceho postoja k názorom a vyjadreniam kritickým k postaveniu „utečencov“, ich motívom a cieľom, ktoré ich zaujímajú a ktoré sa snažia dosiahnuť. Kto je vlastne utečenec? Kto má právo na azyl?

 

Základom pre pochopenie tejto problematiky v celej jej šírke je uvedomenie si, komu priznáva právo status utečenca. Od utečencov je potrebné dôsledne rozlišovať ekonomických migrantov. Ekonomickí migranti sú osoby, ktoré majú záujem pracovať alebo vzdelávať sa v iných krajinách a štátoch, ako sú krajiny ich pôvodu. Takýto ich postup nie je nelegálny ani nie je možné ho považovať za zneužívajúci, ak títo postupujú v súlade s legislatívou štátov, v ktorých chcú pôsobiť.

 

Právo európskych krajín reguluje postup cudzincov v takýchto prípadoch. Vo väčšine prípadov vyžaduje, aby ekonomickí migranti spĺňali podmienky pre pobyt za účelom výkonu zárobkovej činnosti či štúdia ešte pred vstupom na územie inej krajiny. V prípade, že ekonomický migrant rešpektuje tieto pravidlá a dokáže splniť zákonné podmienky pre výkon zárobkovej činnosti či štúdia v inej krajine, nie je dôvod akýchto cudzincov neakceptovať. Na Slovensku prebieha proces povoľovania pobytu v bežnom správnom konaní, kde cudzinec preukazuje napríklad materiálne zabezpečenie počas pobytu na území SR, účel pobytu v SR (podnikanie, zamestnanecký pomer) a v procese povoľovania sa zohľadňujú spoločenské záujmy Slovenska (voľné pracovné miesta a ich obsaditeľnosť občanmi SR a pod.). To definitívne znamená – ekonomický migrant nie je utečenec, nepriznáva sa mu azyl.

 

Zjednodušovanie zo strany médií a niektorých verejných osobností je nepravdivé a škodlivé. Právo u ekonomických migrantov ani nenaznačuje nejaký morálny rozmer solidarity, s ktorým by sme mali  rezonovať, ako nám to podkladajú zjednodušujúce informácie z médií. Ekonomickému migrantovi sa neposkytuje (a ani v prípade migrácie Slovákov za prácou v minulosti napríklad do Ameriky sa neposkytovala) pomoc vo forme ubytovania, peňazí, stravovania a podobne. Ekonomický migrant sa považuje za osobu, ktorá vstupuje na územie štátu z vlastného rozhodnutia a nie z krajnej núdze vyvolanej prenasledovaním.

 

Od tejto kategórie ekonomických migrantov, ktorí rešpektujú legislatívne pravidlá a zákonné podmienky iných krajín a na území iných krajín sa zdržujú legálne, je potrebné rozlišovať utečencov, ktorí sa domáhajú medzinárodnoprávnej ochrany a oprávnene žiadajú o azyl.

 

Osôb, ktoré spĺňajú status utečenca sa týka medzinárodnoprávna ochrana udelením azylu. V slovenskom práve je táto problematika riešená zákonom  č. 480/2002 Z. z. Azylom je ochrana cudzinca pred prenasledovaním z dôvodov uvedených v Dohovore o právnom postavení utečencov alebo z dôvodov uvedených v osobitnom predpise. Prenasledovaním sa rozumie závažné alebo opakované konanie spôsobujúce vážne porušovanie základných ľudských práv alebo súbeh rôznych opatrení, ktorý postihuje jednotlivca podobným spôsobom, ktoré spočíva najmä v použití fyzického alebo psychického násilia vrátane sexuálneho násilia; zákonných, správnych, policajných alebo súdnych opatreniach, ktoré sú diskriminačné alebo sú vykonávané diskriminačným spôsobom; odmietnutí súdnej ochrany, ktoré vedie k neprimeranému alebo diskriminačnému potrestaniu; neprimeranom alebo diskriminačnom trestnom stíhaní alebo treste; trestnom stíhaní alebo treste za odmietnutie výkonu vojenskej služby v čase konfliktu, ak by výkon vojenskej služby zahŕňal napr. trestné činy; v konaní namierenom proti osobám určitého pohlavia alebo proti deťom.

 

Pre poriadok – zákon okrem azylu pozná ešte doplnkovú ochranu a dočasné útočisko ako netrvalé formy pomoci.

 

Konanie o udelení azylu sa začína vyhlásením cudzinca, na príslušnom policajnom útvare o tom, že žiada o udelenie azylu alebo o poskytnutie doplnkovej ochrany na území SR. Po podaní vyhlásenia je žiadateľ povinný dostaviť sa do 24 hodín do záchytného tábora. Po podaní vyhlásenia sa vykoná so žiadateľom vstupný pohovor a vypĺňa sa dotazník, pričom žiadateľ je povinný poskytnúť pravdivé údaje a prípadne doklady preukazujúce jeho tvrdenia. Na čas konania o udelenie azylu sa vystaví MV SR žiadateľovi „Preukaz žiadateľa“, ktorý má charakter dokladu totožnosti len vtedy, ak sa žiadateľ o azyl preukázal svojimi dokladmi totožnosti.

 

V súlade so spomínaným zákonom č. 480/2002 ministerstvo vnútra udelí azyl na dobu neurčitú, ak žiadateľ

  • má v krajine pôvodu opodstatnené obavy z prenasledovania (z rasových, národnostných alebo náboženských dôvodov, z dôvodov zastávania určitých politických názorov alebo príslušnosti k určitej sociálnej skupine)  a vzhľadom na tieto obavy sa nemôže alebo nechce vrátiť do tohto štátu;
  • je v krajine pôvodu prenasledovaný za uplatňovanie politických práv a slobôd.

 

Pri rozhodovaní však ministerstvo žiadosť o azyl zamietne ako neprípustnú (§11 zákona č. 480/2002), ak žiadateľ prichádza z bezpečnej tretej krajiny. (Výnimku predstavujú situácie, ak bezpečná tretia krajina nie je bezpečnou s ohľadom na osobu žiadateľa, ďalej situácia, ak žiadateľa nie je možné do bezpečnej tretej krajiny účinne vrátiť a v situácii, ak je žiadateľom maloletý bez sprievodu a zamietnutie žiadosti o azyl ako neprípustnej nie je v najlepšom záujme maloletého).

 

Teraz zjednoduším ja, ale len v tom najlepšom záujme a bez škodlivého dopadu. Nakoľko Slovensko nehraničí so štátom, v ktorom by prebiehala vojna, teda so štátom, kde by sa dalo hovoriť o prenasledovaní, nikto z migrantov prichádzajúcich na územie Slovenska nie je „utečenec“ a nespĺňa podmienky na udelenie azylu.

 

Dôsledky uvedenej právnej úpravy znamenajú, že mechanicky prijaté kvóty sú nezmysel. Migranti, ktorí k nám prichádzajú (ale aj do Maďarska, Grécka, Rumunska, Bulharska, Srbska, Chorvátska, Slovinska, Rakúska či Nemecka) nie sú utečenci ani v právnom ani v morálnom zmysle slova. Sú to ekonomickí migranti. Ekonomickými migrantmi sa stali v momente, keď prvý krát opustili krajinu, do ktorej ušli pred prenasledovaním zo svojej (vojnou sužovanej) krajiny pôvodu.

 

Pre poriadok ešte uvediem, že napríklad utečenci prichádzajúci z Líbye  cez prieliv do Talianska môžu byť za utečencov považovaní.

 

Legislatívne postavenie utečencov a ich medzinárodnoprávna ochrana je zneužívaná osobami, ktoré v skutočnosti tieto podmienky nespĺňajú, nie sú utečencami, ich príchod do krajiny je motivovaný len snahou o lepšie životné podmienky, pričom nie sú ochotní alebo schopní naplniť podmienky pre získanie povolení na legálny pobyt v iných krajinách.

 

Ak sa Vám blog páči, podporte ho na vybrali.sme.sk.

Národné obranné sily - strelecká príprava

Od pištole po guľomet: so samopalom sa chyby neodpúšťajú. Ako vyzerá manipulácia so zbraňami na výcviku NOS?

21.08.2025 09:00

Vrcholom streleckého bloku bola streľba z guľometu FN Minimi. Len jeho zvuk ohromil mnohých prítomných.

Peter Pellegrini

Pellegrini: Invázia vojsk Varšavskej zmluvy nadlho ovplyvnila politický život a osudy ľudí

21.08.2025 08:30

Invázia vojsk Varšavskej zmluvy je smutnou historickou udalosťou našich dejín, uviedol prezident Peter Pellegrini.

KĽDR / Raketa /

Americký think-tank podozrieva KĽDR, že má tajnú základňu s raketami, schopnými zasiahnuť USA

21.08.2025 08:22

Severná Kórea možno pri čínskych hraniciach prevádzkuje tajnú základňu balistických rakiet, ktoré môžu zasiahnuť aj územie USA.

India, Čína, Modi, Wang Ji

India otestovala balistickú raketu schopnú niesť jadrovú hlavicu

21.08.2025 08:00

India oznámila, že úspešne otestovala raketu, ktorá by mala byť schopná niesť jadrové hlavice a doletieť do akejkoľvek časti Číny.

Ján Keselý

Predseda Sekcie bezepčnosti a spravodlivosti SDKÚ-DS

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 4548x
Priemerná čítanosť článkov: 4548x

Autor blogu

Kategórie

Archív